Hoge maandlasten
Frank had al een tijdje een hypotheek lopen bij bank X. Hij hoorde overal om zich heen dat de hypotheekrente historisch laag stond, je kon er in het nieuws niet omheen. Niet gek dus dat hij zijn eigen hypotheek onder de loep wilde nemen, het was namelijk zijn hoogste maandlast. Hij hoopte natuurlijk ook te kunnen profiteren van de lagere rente en dus lagere maandlasten.
Een oneerlijke adviseur
Hij klopte weer aan bij zijn hypotheekadviseur, die hem in eerste instantie ook had geholpen met het afsluiten van zijn hypotheek. Frank deed zijn verhaal en vroeg of hij kon oversluiten, maar kreeg van de adviseur een duidelijke nee. Op concrete vragen over de hoogte van de oversluitkosten en of dit terug te verdienen was met de lagere maandlasten, kreeg hij vage antwoorden. Het leek erop alsof de adviseur niet wilde helpen met het omzetten van de hypotheek. Dit vond Frank gek, er leek iets niet te kloppen. Hij liet het er daarom niet bij zitten. Frank ging op onderzoek uit: hij vroeg informatie op bij banken en zocht naar de voorwaarden van alle verschillende hypotheken. Dit zette hij vervolgens zelf in een excel document. Toen hij alle data verzameld had, zag hij dat het wel degelijk kon. Hij kon overstappen en een behoorlijke som geld besparen. Het ging zelfs om enkele honderden euro’s per maand!
Met deze nieuwe informatie ging hij naar een andere hypotheekadviseur (adviseur nummer 1 vertrouwde hij natuurlijk niet meer). De nieuwe adviseur wist Frank wel te helpen en kon hem oversluiten op een bank met een betere rente. Pas jaren later kwam Frank er toevallig achter waarom zijn eerste adviseur hem niet wilde helpen. Er liep namelijk een ‘terugboekregeling’ op zijn hypotheek. Dit betekent dat de adviseur commissie verdiende van de bank als hij zijn hypotheek aan zou houden. Gunstig dus voor de adviseur als hij niet zou overstappen. Niet echt eerlijk he?
Liever doorzichtige hypotheken
Frank is de vader van Thomas en vertelde hem dit verhaal. Het inspireerde. Thomas, Michiel en Joost (de drie oprichters van Frits) kwamen meer soortgelijke verhalen tegen. Hoe kon het zo zijn dat zoveel mensen tegen hetzelfde probleem aanliepen? Zij wilden dit oplossen. Het eerste zaadje voor de oprichting van Frits werd geplant. Deze hypotheekmarkt moest toch doorzichtiger en begrijpelijker kunnen?
Power to the people
De oprichters gingen aan de tekentafel zitten om een platform te bouwen. Dit platform zou consumenten de macht weer teruggeven. Door alle voorwaarden van alle banken op een plek samen te laten komen, zouden consumenten zelf kunnen vergelijken en inzien welke bank het beste was voor hun situatie. Benieuwd hoe dit verder ging? Daar lees je meer over in het volgende verhaal!