Hoi Jos, welkom bij Frits en leuk dat je dit interview wilt doen. Ik zag dat je lang hebt gewerkt in de pensioenmarkt. Waarom heb je de sprong gemaakt naar hypotheken?
Ik heb inderdaad een flinke tijd in de pensioenwereld gewerkt en daar verschillende rollen gehad. Het uitdagende is dat pensioenen behoorlijk complex kunnen zijn, net als hypotheken eigenlijk. Het is belangrijk om het voor je klanten zo begrijpelijk en overzichtelijk mogelijk maken. Toch miste ik direct klantcontact en was ik eraan toe om iets nieuws te leren. Dus ja: hypotheekadviseur!
Is de inhoud erg verschillend?
Ja er zijn dingen waar je goed bij moet opletten, zoals financieringsnormen. Gelukkig organiseert Frits kennis-workshops: die zijn heel waardevol. Ze helpen om mijn kennis bij te spijkeren van onderwerpen waar ik minder van weet.
Je werkt freelance als hypotheekadviseur voor ons maar ook voor een andere opdrachtgever. Hoe gaat dat?
Ja klopt, ‘s ochtends werk ik voor Frits en in de middag adviseer ik voor een ander bedrijf. Daardoor heb ik soms wel zes tot zeven afspraken per dag. Zij werken net als Frits ook volledig digitaal, dus hierdoor kan ik alles vanuit huis doen. Fijn, want ik woon in Groningen en dat scheelt me veel aan reistijd.
Wat vind je leuk aan Frits?
Het is leuk dat er bij Frits veel hypotheekadviseurs zijn. Hierdoor heb je veel gelijken waar je makkelijk vragen aan kunt stellen. Je kan bij iedereen aankloppen en er wordt meestal snel gereageerd via Slack, zo ben je snel geholpen als je even iets niet weet. Wat ik ook fijn vind is dat iedereen heel betrokken is. Tijdens mijn sollicitatie heb ik veel collega’s gesproken, dit schetst een goed beeld van het bedrijf. Ook was ik gelijk welkom bij de kerstborrel en een teamuitje: schilderen op Bob Ross!
Onze onboarding is natuurlijk digitaal, wat vond je daarvan?
Helemaal in het begin moest ik hier wel aan wennen. Zo was de tool eerst nog een uitdaging. Maar al snel wordt het makkelijker en snap je waar je alles kunt vinden. Dan merk je echt de toevoeging van de tool wanneer je gesprekken voert met klanten. Ook worden alle videogesprekken opgenomen met klanten, deze kun je later terugkijken. In het begin vond ik het nog confronterend om mezelf terug te zien maar inmiddels is het juist fijn. Je ontdekt hierdoor fouten of verbeterpunten. Hiervan leer ik waardoor ik volgende gesprekken beter kan voeren.