Wij vinden dat iedereen de beste hypotheek verdient! Het gaat tenslotte om veel geld en jouw thuis.
Onze hypotheekadviseurs gebruiken geen moeilijke woorden of ingewikkelde termen. In jouw dashboard zie jij alles wat zij zien: iedere bank, elke rente en alle voorwaarden. Hierdoor zit jij zelf aan de knoppen en begrijp jij ons hypotheekadvies zó goed, dat je het kunt navertellen.
In deze video maak je met ons kennis. Aangenaam!
In 2015 keken drie Delftse ondernemers samen naar de hypotheekmarkt en constateerden dat het anders kon; nee: dat het anders móest. Ze waren oprecht verbaasd dat de wereld van het hypotheekadvies zó gedateerd, onnodig ingewikkeld en vastgeroest bleek te zijn. Ze lieten zich omscholen naar hypotheekadviseur en zochten alles tot in de puntjes uit: de kosten, de termen, alle voorwaarden en wie wat nou precies doet in de hypotheekmarkt. Met deze kennis konden ze veel mensen helpen aan een betere hypotheek. Het resultaat? De start van Frits.
Sinds de oprichting is er een hoop veranderd. Er werkt nu een heel team van ‘Fritsers’ bij Frits. Onze rekentools zijn slimmer en beter geworden (dat worden ze trouwens elke dag). Wij werken samen met de Consumentenbond en steeds meer mensen weten ons te vinden. Iedere dag helpen wij tientallen mensen met de grootste aankoop van hun leven. En daar zijn wij trots op. Wil jij ook meebouwen aan een eerlijke hypotheekmarkt? Bekijk onze vacatures of word Frits-adviseur!
Bij ons krijg je altijd binnen één werkdag antwoord. Je kunt op deze manieren contact met ons opnemen:
Je kunt ons bellen op 020 235 8530.
Per e-mail zijn we bereikbaar via hallo@ikbenfrits.nl.
Wil je advies? Plan dan gratis een afspraak in met een van onze adviseurs.
Heb je een klacht of suggestie? Dat horen we heel graag via klachten@ikbenfrits.nl of natuurlijk via de telefoon.
Ons vergunningsnummer bij de AFM is 12049494.
De hypotheekmarkt rammelt. Kleine lettertjes, onduidelijke berekeningen en moeilijke termen; het overzicht is soms ver te zoeken. Banken maken hier slim gebruik van, waardoor je in het ergste geval onnodig veel geld betaalt!
Frits fixt dit door misstanden in de hypotheekwereld aan het licht te brengen. Benieuwd hoe we dit doen? Hier staan een paar voorbeelden waar we trots op zijn.
Als consumenten hun overwaarde willen verzilveren, dan is volgens Frits het verhogen van de hypotheek altijd goedkoper dan het afsluiten van een verzilverhypotheek. Consumenten hebben hier echter wel voldoende inkomen voor nodig.
Ikbenfrits toonde zich bij Radar kritisch op verzilverhypotheken. Michiel Lensink, de oprichter van Frits: "Mensen hebben weinig zicht op de constructie van de verzilverhypotheek, waardoor ze onnodig veel rente betalen aan de bank. Omdat er rente op rente wordt gerekend (de maandelijkse rente wordt steeds bij de schuld opgeteld), stijgt de schuld explosief.
Frits ontdekte bij een controle in 2020 dat Van Lanschot bij het berekenen van oversluitboetes een foute rekenmethode gebruikte. De bank maakte hierdoor duizenden euro’s winst op deze boetes, wat wettelijk niet is toegestaan. Financieel klachteninstituut Kifid stelde, na aandacht van consumentenprogramma Radar, klanten van Van Lanschot in het gelijk. Na herhaaldelijke aandacht en druk van Frits en Radar ging de bank overstag: alle gedupeerde klanten kregen het geld dat zij te veel hadden betaald terug.
Als je vroeger je hypotheek oversloot, kreeg je een rekening toegestuurd van duizenden euro’s. Zonder uitleg of een berekening van hoe dit bedrag, de zogenaamde oversluitboete, was berekend. Sinds 2016 zijn banken verplicht om te laten zien hoe dit bedrag tot stand is gekomen. Meerdere keren controleerde Frits aflosnota’s op deze transparantie, en sprak banken aan wanneer zij zich niet aan de eisen hielden. Inmiddels, na een paar jaar, zijn de aflosnota’s van alle banken aangepast en transparant gemaakt.
Na een check van bijna 100.000 dossiers, concludeerde Frits in 2018 dat één op de zes huishoudens met een aflossingsvrije hypotheek met betalingsproblemen te maken krijgt aan het einde van de looptijd. Met een door ons speciaal ontwikkelde rekentool kregen ruim 10.000 huishoudens met een aflossingsvrije hypotheek meer inzicht in hun situatie.
Frits ontdekte in 2016 dat veel banken jarenlang een veel te hoge oversluitboete - het bedrag dat je aan jouw bank betaalt wanneer je een hypotheek oversluit - rekenden. Na aandacht van consumentenprogramma Radar, gestelde kamervragen en bevestiging van de AFM kregen duizenden mensen hun geld terug: in totaal ruim 100 miljoen euro! Iedereen die sindsdien zijn of haar hypotheek oversloot betaalde daarnaast natuurlijk een eerlijk berekende boete.
Hypothekenland zit vol met ingewikkelde constructies, termen en voorwaarden. De volgende adviseurs leggen in onze kennisbank je alles stap voor stap uit. In begrijpelijke taal en zonder gedoe. Lees hier de artikelen van:
Complimentjes of kritiek? Opmerkingen of tips? Lucht hier je hart of lees wat anderen van ons vinden.
Bij Marco had ik het gevoel dat ik niet perse met een hypotheekadviseur in gesprek was, maar meer met een bekende. Dit levert hele fijne luchtige gesprekken op waardoor ik persoonlijk de gegeven informatie beter opnam. Daarnaast heb je ook het gevoel dat je niet zomaar een nummer bent, maar echt bel...
We hebben het contact met onze hypotheekadviseur van Frits als zeer positief ervaren. Ondanks het contact dat enkel online was voelde het erg persoonlijk. Medewerkers die erg flexibel zijn en voor je klaar staan als je vragen hebt. Onze hypotheekadviseur heeft ons goed geholpen met alles wat er bij ...
Marco Palfenier en Roy Vlasman hebben ons uitstekend geholpen. Gedegen advies en snelle opvolging om tot de best passende hypotheek te komen.
Super Quick and Efficient
I could not be more satisfied with all the tremendously efficient work of Eline as my mortgage advisor. She was willing to sort out my first mortgage on a very tight timeline under a slightly challenging situation and during the last mont of the year. She is knowledgeable, responsive, and provides a...
Wij zijn uitstekend geholpen door Bertrick bij het afsluiten van onze hypotheek. Hij heeft ons perfect begeleid bij het maken van keuzes, terwijl hij het hele proces soepel liet verlopen. Toen bleek dat er bij ons nieuwe huis een perceel verkeerd geregistreerd stond, dacht Bertrick proactief mee, wa...
Het gereed maken van de hypotheek ging erg gemakkelijk en snel. We werden uitstekend geholpen in het proces en zijn erg blij met de uitkomst.
Wij zijn in onze zoektocht naar een hypotheek geholpen door Eline. Eline had veel kennis en de communicatie verliep erg soepel en vriendelijk. Ze kon ons op die manier goed begeleiden in het maken van keuzes rondom de hypotheek. Ook in het natraject is de communicatie nog steeds duidelijk en prettig...
Snelle opvolging, goede service.
Via Frits hebben wij onze eerste hypotheek afgesloten. Volledig en snel geïnformeerd over alle mogelijkheden. Ananda heeft ons hierin duidelijk geadviseerd.
Op aanraden van een collega mijn eerste hypotheek via Frits aangevraagd. Ik ben erg goed geholpen door Marco en Esmee in het opstellen van mijn hypotheekadvies en alle stappen erna. In mijn situatie had ik snel een hypotheek nodig voor het eind van het jaar, dit werd al in 2 a 3 werkdagen voor mij ...
Wij zijn door Ronald en Nico goed geholpen.
Als alleenstaande starter zonder veel kennis een huis kopen is spannend. Door vrienden gewezen op de dienst van Frits.nl. Adviseur Xander heeft mij goed begeleid in het proces. Door de ondersteuning werd snel gereageerd. Ik kon met al mijn vragen terecht bij hem en was erg behulpzaam. De online too...
Onze ervaring met ik ben Frits en in het bijzonder met Marcel Laros krijgt een dikke tien! Het gehele proces rondom de aanvraag van de hypotheek was strak geregeld. Marcel, onze hypotheekadviseur, is een zeer vriendelijke man die in heldere taal kon uitleggen wat we konden verwachten en wat er van ...
Prettig gesprek met een uitstekende uitleg via Dashboard Consumentenbond. Frits nam de tijd om mij deskundig te adviseren.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief boordevol tips, hypotheeknieuws en aanbevelingen.