Wat is een leveringsakte?
Nadat je akkoord hebt gegeven op de hypotheekofferte, moet je de hypotheekakte en de leveringsakte tekenen bij een notaris. In de leveringsakte staan alle afspraken die tussen de koper en verkoper zijn gemaakt. Dat betekent dat het huis vanaf het moment dat je de leveringsakte ondertekent, officieel op jouw naam staat. Het huis is nu dus écht van jou! De leveringsakte wordt ook wel akte van levering of transportakte genoemd.
De notaris regelt de leveringsakte
De leveringsakte wordt door een notaris opgesteld. Daarna ondertekenen jij, de verkoper en de notaris deze akte. De notaris doet een paar controles om te bevestigen dat de akte inderdaad gepasseerd kan worden. Zo wordt er gecheckt of de verkoper echt de eigenaar is, of er beslagen op de woning rusten, of de woning goed is beschreven in de akte en of aan alle wettelijke voorwaarden is voldaan. De afspraken in deze akte moeten gelijk zijn aan de afspraken die zijn gemaakt in de koopakte.
Afhandeling
De overdracht van het huis is volledig afgehandeld als een afschrift van de leveringsakte door de notaris bij het Kadaster wordt ingeschreven. Dit afschrift is het eigendomsbewijs. Bij het Kadaster worden alle onroerende zaken geregistreerd. In het Kadaster is dus op te zoeken wie de eigenaar van elk huis is en welke hypotheek erop rust. Deze inschrijving is openbaar: iedereen kan ernaar informeren.
Bereken direct wat jij kunt lenen
Second opinion over je hypotheek?
Op het moment dat je een leveringsakte hebt, ben je als het goed al in contact met een hypotheekadviseur. Je hebt namelijk al een hypotheekofferte ontvangen. Twijfel je over het advies of wil je een 'second opinion'? Dan kun je altijd je situatie voorleggen in een gratis hypotheekgesprek met één van onze hypotheekadviseurs. Wij vergelijken alle banken, je krijgt dus altijd de beste hypotheek voor jouw situatie.