Zzp documenten in drie fases
Het hele proces van een hypotheek regelen gebeurt vaak in drie fases: het oriënteren, hypotheekadvies en het afsluiten van de hypotheek. In elke fase zijn er documenten die je aanlevert. Per fase hebben we deze documenten uitgesplitst. Zo heb jij een helder beeld van wanneer je wat precies nodig hebt!
Bereken direct wat jij kunt lenen
1. Oriëntatie
Je hebt online een globale inschatting gemaakt van wat je kunt lenen op basis van je inkomen. Met dit bedrag in je hoofd ben je alvast huizen gaan kijken op Funda. Spannend! Heb je hét huis gevonden? Dan is het een goed idee om serieus aan de slag te gaan. Zo kun je op voorhand berekenen hoeveel je als zzp’er kunt lenen. Ook maak je op basis van je inkomen alvast een begroting voor het huis dat je op het oog hebt. In deze fase is het ook handig om alvast contact op te nemen met een hypotheekadviseur. Dan kun je in een gratis kennismakingsgesprek je persoonlijke situatie voorleggen. Tijdens het oriënteren heb je de volgende documenten nodig:
- Jaarstukken van je onderneming van de afgelopen drie jaar*
Op basis van deze cijfers bereken je eenvoudig je gemiddelde inkomen en kun je uitrekenen hoeveel je kunt lenen. - Een overzicht van je persoonlijke financiën
Om te bekijken hoeveel je kunt lenen is het ook belangrijk om je andere financiële verplichtingen in kaart te brengen. In de tool wordt je leencapaciteit als zzp’er berekend, maar wordt er ook rekening gehouden met je studieschuld, creditcardschuld, doorlopend en aflopend krediet, roodstand en alimentatie.
2. Hypotheekadvies
Na het oriënteren is het tijd voor actie. Misschien heb je het voorlopig koopcontract al getekend, dan ga je nu samen met je adviseur aan de slag. Dit kan een adviseur van ons zijn, maar ook een andere hypotheekadviseur. Dat is aan jou. Kies je voor ons, dan wordt er gevraagd om in jouw persoonlijke dashboard de volgende documenten aan te leveren.
- Kopie van identiteitsbewijs
- Aangiftes inkomstenbelasting van de afgelopen drie jaar*
- Aanslagen inkomstenbelasting van de afgelopen drie jaar*
*In principe moet je de jaarstukken, aangiftes en aanslagen inkomstenbelasting van de afgelopen drie jaar aanleveren. Het kan echter zijn dat je korter dan drie jaar zzp'er bent. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Lees in dat geval even hoe je dat het beste kunt aanvliegen.
De rest van de zzp documenten
Dat is nog niet alles, er zijn namelijk nog meer documenten die je als zzp'er aanlevert. Download via de button hieronder de checklist ‘Documenten zzp’er’. Dan heb je het handige overzicht altijd bij de hand.